Vomar: Voordelig en verantwoord aanprijzen

Een reclame uiting van hoe goed of goedkoop je producten zijn, mag niet zonder meer. Hieraan zijn regels verbonden. Zo ook voor supermarkt Vomar uit Julianadorp die op de achterkant van zijn kassabon had staan: “8.000 producten voor de laagste prijs. Niet één keer, maar altijd. Dat is de nieuwe Vomar.” En daarnaast: “Vomar voordeelmarkt”.

Doordat Vomar juist het aantal producten (8000) vermeldt en daarnaast “laagste prijs” en “voordeelmarkt” hanteert, beweren zij hier feitelijk mee dat zij de laagste prijzen hebben van alle supermarkten voor alle 8000 producten. Dit wordt ook wel aangemerkt als een superioriteitsclaim. Wordt in een reclame uiting een dergelijke claim gebruikt dan moet deze meetbaar en controleerbaar zijn. Dus Vomar moest bewijzen dat zij de goedkoopste is met al haar producten maar dat konden zij niet waarborgen.

De Stichting Reclame Code Commisie verbiedt Vomar dan ook om deze uiting nog langer te gebruiken omdat het misleidend is.