Bands & Brands – 99 Bottles of Beer

Popmuziek en bier gaan vaak hand in hand. Nederland kent zelfs het Bierpop festival wat door Miss Montreal gepresenteerd wordt. Het is dan ook niet vreemd dat popartiesten naast, bijvoorbeeld kleding en parfum, hun artiestennaam of de naam van hun hit geven aan een biermerk. Vaak zijn het rockbands die een biermerk voeren, zoals: Pearl Jam (biermerk: Faithfull); Iron Maiden (biermerk: Trooper); AC/DC (biermerk AC/DC Premium Lager) maar we kennen ook de popband Hanson met het biermerk MMMHop wat een knipoog is naar hun grootste hit (‘Mmmbop’).

Afgelopen jaar bracht de Engelse bierbrouwer, BrewDog, het biermerk “Elvis Juice” op de markt. De oprichters van deze bierbrouwer, James Watt en Martin Dickie, veranderden hun voornamen in Elvis nadat ze in een juridisch geschil kwamen met Elvis Presley Estate. De brouwers wilden hiermee een standpunt innemen dat de naam Elvis niet exclusief Elvis Presley toebehoort en dus ook hun bier deze naam mag hebben. Een ludieke maar ook vergaande actie aangezien de beide mannen nu als Elvis Watt en Elvis Dickie door het leven gaan.

Onlangs liet Rick Ashley weten met de Deens brouwerij Mikkeller samen te werken aan een fruitig biertje. Over de merknaam is Rick nog niet uit. Zal het bier zijn artiestennaam of de naam van één van zijn hits krijgen? Echter, bier dat de merknaam “Never gonna give you up”, “Together forever” of “Hold me in  you arms” heeft, klinkt een beetje Cenosillicafobisch* in de oren.

Wij zijn benieuwd wat het biermerk gaat worden.

 

* De angst voor een leeg glas bier.