Pompshop een ‘merkbare’ beleving!

Pomphouders breiden hun producten en/of diensten uit om de consument aan te trekken en om zich verder te onderscheiden van hun mede pomphouders. Maar hoe zit het dan met de bescherming van de naam of logo van het nieuwe product/dienst, wordt deze nog gedekt door de huidige merkregistratie?

Pompshops worden steeds meer het visitekaartje van een tankstation. In zo’n shop wordt niet meer automaatkoffie geschonken maar wordt de klant vriendelijk te woord gestaan door een professionele koffiekenner die een heerlijk opgeschuimd bakkie leut serveert. Een voorverpakt broodje ham/kaas is omgeruild voor een panini waarbij de klant het verse beleg zelf mag aanwijzen. Ondertussen wordt de auto ook in de watten gelegd, want deze wordt gewassen, het interieur gestoft en gezogen en een gezellig geurende potpourri leukt het dashboard op. De pompshop is een ware beleving geworden waarbij de zintuigen, “zien, ruiken, proeven, horen en voelen” worden geprikkeld.

De passant wordt verleid om niet alleen zijn brandstof af te rekenen maar ook tot een extra aankoop over te gaan. Zij komen voor de gezelligheid en voor het assortiment in een aantrekkelijke ambiance om de beleving te consumeren. De pompshop zorgt er steeds meer voor dat de pomphouder zich verder onderscheid van zijn concurrent. Het nemen van unieke initiatieven door (individuele franchise) pomphouders brengt marketingactiviteiten en dus investeringen met zich mee. En juist die onderscheidende zaken moeten zorgvuldig beschermd worden om de eigen identiteit  te waarborgen zonder dat de concurrent met die ‘beleving’ aan de haal gaat.

Bij het uitbreiden van de pompshopactiviteit is het goed om de bestaande merkregistratie(s) tegen het licht te houden. Want dekt de huidige merkregistratie nog wel de nieuwe productcategorie? Een merk wordt namelijk geregistreerd voor bepaalde producten en/of diensten die zijn ingedeeld in klassen. Dus wanneer een pomphouder niet alleen benzine gaat aanbieden maar ook auto’s gaat schoonmaken, valt deze nieuwe dienst in een andere klasse. Dit geldt ook voor horecadiensten waarbij de vraag gesteld dient te worden wie het product aan de man brengt,gaat dit uit naam van de pomphouder of wordt het product op naam van een extern bedrijf verkocht? Vaak zijn er afspraken (franchiseschap) gemaakt met een koffie- en broodjesaanbieder waarbij de pompshophouder het merkproduct mag voeren. Het is de combinatie van merkgebruik, naam pomphouder en de merkproducten, die worden aangeboden die de klant zal lokken naar het tankstation te komen.

Een merkhouder kan er ook voor kiezen om bij een uitbreiding van een product en/of dienst een kleuraanpassing van het logo aan te brengen of er een extra element aan toe te voegen. Een aanpassing van een logo wordt eveneens vaak toegepast bij een vernieuwing of verandering van het imago van een bedrijf. In alle hiervoor besproken gevallen is het aan te raden om de nieuwe creatie voor te leggen aan een merkenadviseur. Een merkregistratie is het  beschermlaagje op de investering en het enthousiasme waarmee de creatie van een product, logo en/of een merknaam tot stand is gekomen.