Stress voor McDonalds om behoud EU merk BIG MAC

Een tijdje geleden werd groot uitgemeten dat McDonalds zijn Europese merkrecht in de naam BIG MAC zou zijn kwijtgeraakt. Journalisten probeerden zo goed mogelijk weer te geven wat hier gaande is en het commentaar van de hamburgerliefhebber ging meer over de emotionele voorkeur voor de Amerikaanse Big Mac of de Ierse Supermac’s, dan dat men begreep waar de strijd tussen deze fastfoodketens precies om ging.

We gaan weer even terug naar de kern van het conflict. Het Ierse fastfoodketen Supermarc’s vraagt in mei 2016 twee Europese merkregistraties aan voor zijn bedrijfsnaam voor onder andere fastfood restaurants. Hierop dient McDonalds een oppositie in. Zij zijn van mening dat het merk Supermac’s merkinbreuk pleegt op hun verschillende “MAC” merken waaronder de EU merkregistratie BIG MAC uit 1998. Tijdens de oppositieprocedure verzoekt Supermac om gebruiksbewijs van het merk BIG MAC. In de merkenwet is namelijk bepaald, dat een merk gebruiksplichtig is vanaf 5 jaar na de registratiedatum. Indien McDonalds niet voldoende gebruik kan aantonen, dan zal de oppositieprocedure falen. Na ontvangst van het gebruiksbewijs krijgt Supermac’s de gelegenheid om tegenargumenten in te dienen maar Supermac’s start een doorhalingsactie tegen de merkregistratie BIG MAC waardoor de oppositie tijdelijk op ‘on hold’ wordt gezet.

McDonalds zal in deze doorhalingsprocedure wederom bewijs van gebruik moeten overleggen om te voorkomen dat zij hun merkrechten verliezen. In de Europese Unie is het niet nodig om in alle EU-landen gebruik aan te tonen maar in een aanzienlijk deel daarvan. Op het gebruiksbewijs moet het merk, datum en het land staan. McDonalds overlegt verklaringen over verkoopcijfers in Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk alsmede brochures en verpakkingsmateriaal waarop de Big Mac staat afgebeeld. Ook worden websites van McDonalds uit verschillende EU landen aangeleverd en een Wikipedia uitdraai.

Het Bureau concludeert dat de verklaringen over verkoopcijfers intern zijn afgegeven en hieraan wordt minder gewicht toegekend dan aan onafhankelijk bewijs. Een deel van het bewijs beslaat de relevante periode voor een aanzienlijk deel van de EU en betreft de relevante goederen (de broodjes), maar de omvang van het gebruik is niet voldoende aangetoond en de brochures en verpakkingen geven geen informatie om de verkoopaantallen te onderbouwen. De Wikipediaprint wordt niet beschouwd als een betrouwbare bron omdat iedereen deze site kan aanpassen.

McDonalds raakt zijn EU merkregistratie kwijt maar kan in hoger beroep alsnog de gevraagde gebruiksbewijzen aanleveren om zo de merkrechten te herstellen. Daarnaast heeft McDonalds de naam BIG MAC opnieuw in de EU laten registreren maar deze kan de merkregistratie SUPERMAC’S niet voorkomen.

Gebruik aantonen van het merk door de merkhouder lijkt eenvoudig maar valt in de praktijk tegen, ondanks dat het merk bij het publiek bekend is en wordt gebruikt. De omvang, de duur en de frequentie van het gebruik kan het eenvoudigst aangetoond worden door facturen te overleggen tussen de merkhouder en de afnemer. Maar soms staat een andere leverancier dan de merkhouder op de factuur die de merkhouder liever niet openbaar maakt. In het geval van McDonalds worden alle ingrediënten van een Big Mac in delen aangeleverd, broodje, hamburger, groente, en wordt de hamburger pas in een filiaal in elkaar gezet. Big Mac staat dus niet op de factuur. Het devies is om elk jaar gebruiksinformatie te verzamelen en te bewaren of aan de merkadviseur te geven om onvoorziene omstandigheden te voorkomen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*