Onderscheidende wasjes, stop ze in het merkenregister

Nadat een Sahara-zandwolk recentelijk ons land passeerde, stonden lange rijen met grauw-vaalgeel uitziende auto’s voor de wasstraten. Nederland kent inmiddels meer dan 2000 wasstraten en omdat de concurrentie groot is, proberen wasstraathouders zich op allerlei manieren te onderscheiden. De vraag is alleen hoe?

In veel gemeenten is het verboden om de auto op straat te wassen uit milieuoogpunt. Men wil namelijk voorkomen dat schoonmaakmiddelen in het oppervlaktewater komen. De autobezitter is dan sowieso aangewezen op een wasstraat om zijn voertuig weer te laten shinen.

De meeste wasstraten hebben standaard wasprogramma’s en sommigen besteden extra aandacht aan de schoonmaak van velgen of deurportieren door deze handmatig schoon te laten maken door een ‘wasbutler’. Daarnaast zijn er zg. autospa’s waarbij de bolide niet alleen vertroeteld wordt door het geven van een complete poetsbeurt, maar ook door het geven van een lakcorrectie of een coating. De milieubewuste medemens wordt juist aangetrokken door wasstraten die milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen gebruiken of via bio-zuiveringsinstallaties het gebruikte water opvangen en zuiveren (recyclen). En wil de autobezitter een ware beleving ervaren, dan biedt de wasstraat met lichtshow uitkomst, terwijl de auto een douchebeurt krijgt.

Het is prachtig dat er zoveel aanbod is van diverse mogelijkheden om de auto te verwennen bij de verschillende  wasstraten, maar hoe weet de automobilist de weg naar jouw wasstraat te vinden?

Het internet is bijvoorbeeld een medium waarmee je je als bedrijf kunt profileren. Alleen naamsbekendheid heb je niet 1-2-3 voor mekaar. De mooiste reclame is natuurlijk mond-op-mond-reclame, maar dan moet de wasstraatnaam niet te moeilijk uitspreekbaar zijn en niet teveel lijken op de naam van een andere wasstraat. Het risico bestaat dan dat men jouw naam niet of verkeerd onthoudt en naar de concurrent rijdt.

Het valt ook niet mee om een leuke en onderscheidende merknaam te verzinnen. Veel namen van wasstraten zijn samengesteld en bevatten een woord zoals: “Glans”, “Clean”, “Wash” of “Proper” om aan te geven dat zij een schone auto kunnen leveren. Leuk en fris gevonden, maar als de meeste wasstraten dit soort woorden in hun naam gebruiken, dan is het onderscheidend vermogen klein. Het is lastig of zelfs onmogelijk om een weinig onderscheidende naam beschermd te krijgen via een merkregistratie. Een merknaam mag namelijk niet beschrijvend zijn voor de waren of diensten waarvoor zij bedoeld is. De grootste uitdaging is dus een merknaam bedenken dat een bepaald gevoel overbrengt van wat er verwacht mag worden van de aangeboden diensten zonder dat deze beschrijvend is.  Zo draagt ‘Savona’ Carwash een zacht en schoongevoel uit terwijl ‘Protech MC’ een meer technische  uitstraling heeft. En van wasstraat ‘De Walvis’ mag je een spetterende wasbeurt verwachten. Door te spelen met lettercombinaties is het zoeken naar het gewenste resultaat.

Is de merknaam eenmaal naar volle tevredenheid bedacht dan moet deze ook vrij zijn voor gebruik en registratie. Een onderzoek in de betreffende registers laat zien of de weg schoon is om met het merk van start te gaan.

Publicatie: Pompshop